En voldsom kulturopplevelse

Mahlers 3. symfoni har blitt beskrevet som enorm og storslått. Denne betegnelsen kan utvides til Bislett guttekor og Sølvguttene. Lørdag 19. januar imponerte de foran et nesten fullsatt Oslo konserthus.

Bislett guttekor i Oslo konserthus

Følelsene skubbes til kanten og hele orkestret utfordres. Årets viktigste og spektakulære konserthøydepunkt ble fullendt da Bislett guttekor og Sølvguttene som et felles kor sang «Bimm Bamm. Es sungen drei Engel», til toner fra Kringkastningsorkesteret og studenter fra Norges musikkhøyskole.

Dette sang Bislett guttekor i Oslo konserthus lørdag 19. januar.

Vi har dessverre ikke lov til å dele musikken fra konserten. Den kommer nemlig som en egen framføring på NRK Radio (vi gleder oss veldig!). Men for å gi et bilde deler vi en annen innspilling fra Anna Larsson, denne gang med London Symphony Choir.

Sølvguttene og Bislett guttekor opptrer som et felles kor på Mahler-konserten

Det var et samlet elitelag som framførte i Oslo konserthus store sal lørdag. Kringkastningsorkesteret og studenter fra Norges musikkhøyskole hadde fått med seg Anna Larsson, alt. Kvindelige Studenters sangforening, Sølvguttene og Bislett guttekor utgjorde koret. Det hele ble ledet av Kringkastingsorkestrets peruanske sjefdirigent Miguel Harth-Bedoya.

Bislett guttekor, Sølvguttene og dirigent Miguel etter konserten
Bislett guttekor medvirker i Mahlers tredje symfoni

Komponisten selv kalte det, dog ironisk, for sin «monstersymfoni», etter å ha jobbet med den fra 1893 til 1896. De to orkestrene lagde nært sagt en vegg av lyd mot publikum. Dette er også Mahlers lengste symfoni, noe som guttene fikk kjenne på. Det var mye venting for de små gutta. Hundreogførti minutter tar det å framføre de seks satsene som beskriver skapelsens seks dager, og inneholder alt fra praktfulle marsjer til uskyldig englekor.

Bislett guttekor, Sølvguttene og KORK
Bislett guttekor, Sølvguttene, KSS, Anna Larsson og KORK

Når Aarhus Symfoni satt opp Mahlers tredje beskrev de det på følgende måte: Mahler mestrer ytterpunktene i musikken, fra de brutale strykerpassasjer til de små fine blåsersoloer. Her er små glimt av den mest fullendte skjønnhet, øyeblikk som får oss til å huske på hva musikken betyr for oss. Men samtidig lurer der hele tiden en underliggende tone av undergang, av bristende håp og en anelse om, at fullendtheten kun er en illusjon. Dette passer godt beskrivelsen vi satt igjen med etter kvelden. Gutta fra Bislett guttekor beviste i kveld at de kan levere på det aller høyeste nivå.

En ting er sikkert: man er aldri helt den samme etter en Mahler-konsert er slutt.

Storsalen i Oslo konserthus var arena for kveldens konsert, der Bislett guttekor var med