Om Bislett guttekor

Bislett guttekor ble stiftet i 2015 som et lokalt tilbud til barn fra Bolteløkka skole. Koret vokste raskt og utviklet en modell med aktiv rekruttering, ny metodikk og repertoar -«fra rølp til requiem», teknologi, identitetsbygging, sosiale tiltak og oppdrag med høy oao-faktor som har vært en suksess. I dag er koret et av Norges største guttekor med over 90 gutter fra flere steder i Oslo.

Koret tar gutters temperament og smak på alvor, og synger rap og pop, samtidig som medlemmene blir presentert for høykultur i Bach, Mahler og Mozart. Koret samarbeider med profesjonelle musikere og andre barne- og voksenkor. Koret er medlem av Norges Barne- og Ungdomskorforbund.

Koret er støttet av talentmidler gjennom Sparebankstiftelsen DNB og ledes av dirigent Marius Astrup Thoresen.

Kjenner du en gutt som vil begynne i Bislett guttekor?

Våre oppdrag

Guttas opplevelser i koret spenner bredt, fra å synge foran fullsatt Bislett stadion, Rockefeller og Oslo konserthus, til korets hjemmearena på Fagerborg.

Koret har sunget Haydns Årstidene med Det Norske Solistkor, har medvirket i både Mozart Requiem med Kringkastningsorkesteret i Domkirken og Mahlers 3. symfoni i Oslo konserthus med Norges Musikkhøgskole og KORK. Koret bidro på Helene Bøksles julekonsert og live juleplate fra Oslo konserthus. Koret har også medvirket på plateutgivelser til Moddi og Kristin Minde.

Sammen med Ingrid Olava har koret opptrådd på Miniøyas jul på Sentralen og planlegger felles konsert med Nils Bech. Julen 2021 skal de opptre med Sølvguttene i Universitetets aula. Fem medlemmer fra koret medvirket i oppsetningen av Bienes historie på Det Norske Teatret. Hver jul arrangerer guttekoret julekonsert med Bolteløkka jentekor i Fagerborg kirke. Denne høsten setter vi opp Mozarts requiem i samarbeid med Operahøgskolen.

Bislett guttekor gjestet tre konserter med Turbonegro i 2019. På festivalen OverOslo i juni, samt på Oslo Bloodbath og bandets 30-årsjubileum på Rockefeller i november. Bislett guttekor åpnet Bislett games 2019.

Koret har også medvirket i en scene i filmen Gledelig jul som kom ut i 2020. Slik ble 2019 for guttekoret:

Oslo guttekorfestival

Bislett guttekor er arrangør av Oslo guttekorfestival, et arrangement som skal introdusere og rekruttere gutter til kulturopplevelser i samarbeid med profesjonelle artister og musikere.

Sparebankstiftelsen støtter Oslo guttekorfestival

130 barn deltok i første gjennomføring av guttekorfestivalen i 2020. Her deltok artister som Dansken fra Klovner i kamp, Idol-vinner Marius Samuelsen og Moddi, under ledelse av Maestrovinner Herman Dahl.

Sparebankstiftelsen DNB innvilget nylig støtte til tre år med drift av festivalen på Sentralen. Stitelsen sikrer dermed at festvalen forblir gratis for alle barn.

I vårt arbeid samarbeider vi med etablerte guttekor og med kjente og populære artister, youtubere og skuespillere. Barna og ungdommene i korene skal få lære og oppleve scenemestring og skape en vokal kulturopplevelse av høy kvalitet sammen med profesjonelle musikere i trygge omgivelser

Vårt navn og Vår filosofi

Det finnes ikke en skole som heter Bislett. Derfor gjør vi det. Nettopp fordi vi ikke er et skolekor. Vi er både et sted, men også en ide. Vi representerer en ide om at man kan skape et sterkt og godt oppvekstmiljø i Indre Oslo by. Koret skal bygge opp barna gjennom musikkopplevelser og gi dem innblikk i noe av det beste vår kultur har skapt.

Barnas mestringsarenaer er i dag alt for snevert definert. Det er vårt ansvar å skape aktivitet som løfter alle, uavhengig av bakgrunn. Vår filosofi er å inkludere alle og se potensialet i gutters energi og uro, samtidig som å sikte mot høy kunstnerisk kvalitet. I en tid der gutter sakker akterut på viktige områder innenfor utdanning og samfunnsliv, er behovet stort for å se verdien i energien og kraften som ligger i gutters temperament og kanalisere denne inn i inkluderende, men også krevende felleskap.

Derfor har vi ikke opptaksprøver. Vi vet at alle kan synge rent etter en tid hos oss. Vi hjelper de å finne hodeklangen. Derfor hiver vi ikke urolige gutter ut, for vi vet de vokser seg inn i rollen og ansvaret. Derfor har vi en åpen dør, uansett forutsetninger guttene stiller med.

Øvinger og dirigent

Koret og aspirantkoret trener ukentlig hver torsdag ettermiddag. Koret organiserer henting av barn fra AKS ved Bolteløkka skole. Det som startet som en guttegjeng, vokste raskt til å bli en lokal institusjon. Koret er nå en av Norges ledende uavhengige guttekor. Koret er et populært lokalt tilbud og har nylig åpnet for inntak av barn fra 1. klasse.

Koret er ledet av dirigent Marius Astrup Thoresen. Koret øver fast i Fagerborg kirke og er et foreldredrevet, livssynsnøytralt initiativ. Koret er medlem av Norges Barne- og Ungdomskorforbund, Ung i kor Oslo.

Følg oss!

Styret i guttekoret

Ivaretar alle oppgaver knyttet til administrasjon, økonomi, regnskap, korgutter og foreldre, forvaltning av driftsavtale for øvingslokaler, oppfølging av dirigenter, konserter og turneer og ivareta korets utvikling i samarbeid med dirigenter.

Styret består av:

• Joacim Lund, Styreleder