Hva er Bislett guttekor?

Kanskje starte i koret? Les mer her!

Guttene sang over all forventning. Jeg har ikke vært borti liknende, hverken i Stocholmsoperaen, eller noe annet sted.

Regissør Ole Anders Tandberg etter første prøve på Tryllefløyten ved Det Norske Teateret våren 2023.

Bislett guttekor har på få år blitt et av Norges største guttekor med over 150 gutter. Koret har et variert og omfattende program i mange sjangere. Vi har sunget med Det Norske Solistkor i Universitetes aula i Haydns «Årstidene» og med Turbonegro på «Over Oslo-festivalen». Vi har sunget med Kringkastingsorkesteret i Mahlers 3. symfoni i Oslo konserthus og åpnet Bislett Games i 2019 med «Ja, vi elsker». Vi spilte med Moddi på Rockefeller, med Arif på Mini-øya, Helene Bøksle og Herborg Kråkevik i Oslo Konserthus, Nils Bech i Operaen, Musti og Bigbang på Øya-festivalen. Bislett guttekor har levert gutter til flere forestillinger på Det Norske Teateret og til Operaen. Vi er å finne på plater med blant andre Musti, Moddi, Herborg Kråkevik og Helene Bøksle. Vi har deltatt på «Kvelden før kvelden», lille julaften og «Kåss til kvelds» på NRK. Vi sang for kongen, og det norske folk på tv, på Slottsplassen 17.mai, det året pandemien ikke tillot barnetog. Vi er med i to norske jule-filmer «Hjem til jul», og «Teddybjørnens jul». I sommer sang vi i katedralen i Montserrat, overført på spansk tv. Filmproduskjonsselskapet FUS lagde nylig en pilot med tanke på en tv-serie om koret (se den øverst på siden). Bislett guttekor leverte gutter til 18 julekonsertforestillinger på Nasjonalteateret denne julen. Og vi er med i en scene i den norske filmen Armand som nå er i klippen.

Bislett guttekor har skapt en banebrytende og livsbejaende dionysisk metodikk, «fra rølp til Requiem», som tar gutters energi og temperament på alvor. Det betyr korøvelser med ekstremt høyt tempo og tonnevis med ekspressiv energi og klang. Øvelsene søker å utvide guttenes konsentrasjons- og utholdenhetsevne i skjermheroinens tid og kompenserer med raske karbohydrater, pølser og saft. Slik lærer de det gode liv:»Work hard, play hard». Barnehjernens belønningsystemer er tatt som gisler i spill og sosiale medier som fremmedgjør, kobler barna av mening, kulturarv og livskraft og skaper tomhet og latskap. Bislett guttekor får guttene ut av Tik-tåka! Vi har også en fantastisk hjemmeside som er proppfull av superpedagogiske øvingsfiler som i bilder og lyd lar barna lære seg korets repertoaret på en enkel måte og som også er en innføring i notenes verden.

Bislett guttekor er et frittstående kor tilknyttet medlemsorganisasjonen Ung i kor. Koret er foreldredrevet og er avhengig av foreldrenes velvilje, entusiasme og bistand i form av henting, pølsevakter, konsertgjennomføring og sosiale happenings. I tillegg trenger koret at foreldrene pusher hjemmeøving. Kun 10 minutter «daglige» økter hjemme er utrolig viktig for korets kvalitet og den enkeltes utvikling, og er sjelden mulig uten at foresatte fasiliteter. MEN når dette er sagt: Vi er mange! Belastningen i praktisk arbeid blir liten, OG alle skal med!, så vi tilpasser alltid alt til hver enkelt gutts ressurser og hver enkelt unike familiesituasjon.

Bislett guttekor er uten opptaksprøver, har lav kontigent og tilbyr gratisplasser ved behov. Vi tenker helhet og nærmiljø og knytter det faglige med det sosiale i aktiviteter utenfor koret. Den største medlemsmassen i koret sokner til Bolteløkka skole, men det er også gutter fra Marienlyst, Ila, Grefsen, Disen, Ruseløkka, Lambertseter, Uranienborg, Lilleborg, Kringsjå og Den tysk- norske skole.

Når og hvor øver vi?

De ulike gruppene øver enten i Fagerborg kirke eller Fagerborg menighetshus. Koret er delt inn i grupper, hovedsaklig etter klassetrinn.

Øvingstider vår 2024:
  • 7. trinn og alter: Torsdager kl. 14.20 – 15.50
  • 4. trinn: Torsdager kl. 15.50 – 16.30
  • 5. og 6. trinn: Torsdager kl. 16.30 – 17.45
  • 3. trinn: Tirsdager kl. 15.15-16.15
  • 2. trinn: Onsdager kl. 15.30 – 16.25
  • Herrestemmer: Onsdager kl. 14.20 – 15.30
  • 1. trinn: Tirsdager.

Kontingent

• kr 780 pr semester for aspiranter (1. -3. trinn)
  • kr 980 for hovedkoret

Bislett guttekor albuer seg inn i familienes bevissthet i alle kanaler, særlig er vi gode på sms-er til alle døgnets tider (man kan reservere seg). Hovedinfokanalen er Spond hvor alle øvelser og arrangementer skal finnes.

Meld deg på her:

(Registrer helst to foresatte, eller fler. Det står som valg)

Sang er menneskenaturens mest basale kulturutrykk. Sang bygger felleskap og nærmiljø. Sang er både flukt og jording. Sang bygger hjernestrukturer, ordforråd og gjør både morsmål og fremmedspråk lettere tilgjengelig. Korsang utfordrer hver enkelt, alle må ta plass, men trener også samhandling og disiplin. Bislett guttekor inkluderer alle og ser potensialet i gutters uro.