Bydelskor fra Bislett fikk stipend av Sølvguttene

Bislett Guttekor sjarmerte publikum da de fikk lov til å synge med Sølvguttene i Universitetsaulaen. Lite visste de unge sangerne at de skulle forlatescenen med et stipend, heder og ære.

Stolte dirigenter, fra Sølvguttene og fra Bislett guttekor

Onsdag var det duket for en stor kveld for mange unge gutter i Bislett Guttekor. Koret skulle få lov til å synge sammen med Sølvguttene under den tradisjonsrike førjulskonserten.

Marius Astrup Thoresen og Sindre Beitohaugen mottar utmerkelsen.

Overraskelsen var stor da koret midt i konserten ble overrasket av en representant for Torstein Grythes Fond, et fond opprettet av Sølvguttenes grunnlegger til «støtte for drift og utvikling av guttekor ogguttekorsang.»  En stor sjekk på 10 000 kroner samt en signert litografi fra kunstneren Tone Dietrichson ble overrakt til de lykkelige korlederne Marius Astrup Thoresen og Sindre Beitohaugen.

Jeg vil takke styret og alle foreldre som utstår mas på SMS på øving og alt de må følge opp, og selvfølgelig alle guttene. Gutter: gratulerer!

Marius Astrup Thoresen

Inkluderende kormiljø i Oslo

Når vi startet det nye koret var Sølvguttene de første som tok kontakt og inviterte oss med til øving og konsert. Gjennom felleskap har Sølvguttene bidratt til at guttekormiljøet i Oslo er sterkere enn noen gang.

Sindre Beitohaugen
Sølvguttene synger sammen med Bislett guttekor

I forbindelse med Sølvguttenes grunnlegger Torstein ”Totto”Grythes 80-års dag ble det opprettet ”Torstein Grythes fond til støtte for drift og utvikling av guttekor og guttekorsang”. Fondet er selvstendig og har ingen direkte tilknytning til Stiftelsen Sølvguttene. Prisen henger høyt, og det er første gang et lokalt kor fra Oslo får utmerkelsen.

Bislett guttekor har over 50 medlemmer med hovedvekt av korister fra Bolteløkka og Marienlyst skole. Det som startet som en guttegjeng, vokste raskt til å bli en lokal institusjon. Koret er nå en av Norges ledende frittstående guttekor.

Fredrik Otterstad dirigerer under Ave Veum Corpus

Kveldens sanger av Sølvguttene og Bislett guttekor:

• Ave Verum Corpus, W.A. Mozart
  • Walking in the Air, fra «The Snowman», Howard Blake
  • Kom vesle blå gutten, Fredrik Otterstad
  • Hallelujakoret, fra «Messias», Georg Friedrich Händel
  • Deilig er jorden
  • Funiculi Funicula
Julekonsert i Universitetes aula

Om Bislett guttekor

Bislett guttekor ble stiftet i 2015 som et tilbud til barn i barneskolealder på Bislett og St. Hanshaugen. Koret består også av barn fra Ila, Skøyen, og til og med Nøklevann skole. Koret er et populært lokalt tilbud og har som mål å skape korsang på høyt nivå gjennom å bygge felleskap og mestringsfølelse. Koret samarbeider med profesjonelle musikere og andre barne- og voksenkor. I tillegg til vakker sang tilbyr koret brødskiver med Nugatti og is etter øving.

En kommentar om “Bydelskor fra Bislett fikk stipend av Sølvguttene

Kommentarer er stengt.