4. og 5. mai synger vi med Det Norske Solistkor

Lørdag 4. mai i Lillestrøm og søndag 5. mai kl. 18 står Bislett guttekor på scenen sammen med Det Norske Solistkor og andre profesjonelle musikere i selveste Universitetets Aula. Sammen framfører vi Haydns Årstidene. Vi gleder oss!

Vi er invitert med til å synge Haydns verk Årstidene med Det Norske Solistkor, Ensemble Allegria og Det Norske Blåseensemble på to konserter. Dette er de beste ensemblene vi har, med utrolig flinke og entusiastiske, profesjonelle musikere og sangere. Dette kommer til å bli en helt spesiell musikalsk opplevelse for oss. Opplev et av Joseph Haydns mest ambisiøse verker fremført på nynorsk med et stjernelag av musikere:

Ensemble Allegria
Det Norske Solistkor
Det Norske Blåseensemble
Dirigent Grete Pedersen

Solister: Berit Nordbakken Solset, Anders Jerker Dahlin og Yngve André Skollerud Søberg.

Øving:

Haydns verk Årstidene er oversatt til norsk av Paal-Helge Haugen. Vi skal synge med på tre av sangene. Dette er et tilbud til de eldste og ivrigste guttene i Bislett Guttekor. Jentene i Majorstuen Barne- og Ungdomskor skal også være med, til sammen kommer det til å bli et fantastisk barne-/ungdomskor!

Vi arrangerer en egen øvehelg for dette prosjektet:

fredag 5. april kl. 17 – 19 og lørdag 6. april kl. 10 – 13.

Det blir også øvelser med orkester og Solistkoret i uken før konsertene. Vi kommer med tidspunkt så snart vi får dem.

Om konserten:

Komponist Joseph Haydn (1732 – 1809) levde i en tid hvor naturen berørte alle sider ved tilværelsen. Det samme gjelder Årstidene – en hyllest til livet og gleden over det skapte; soloppgangen, troen, vinen og kjærligheten.

Handlingen er lagt til landsbygda, og vi følger en familie gjennom årets fire faser. Her er store stormer, full fest og takknemlighet over gavene jorda gir oss. Årstidene er skrevet for tre solister, orkester og kor, og stiller store krav til utøverne.

Musikerne som nå skal fremføre Årstidene har i flere år jobbet med poet Paal-Helge Haugen om å oversette Haydns stykker til nynorsk. Først ut var «Skapinga» i 2014. Musikken var kjent for mange, men teksten opplevdes som ny. På årets turné er det første gang publikum kan oppleve Årstidene fremført i sin helhet på nynorsk.

Les mer: www.solistkoret.no

Bislett Guttekor var også med på forrige prosjekt, med konsert i Universitetets aula. Dokumentarfilm-reggisør Mona Hoel har laget en kjempefin film om det første prosjektet – Haydns Skapinga.

Universitetets Aula

Sted og tid: